Studenten väljer en kombination av kursersom
ger en specialisering inom något område. Alla kurskombinationer avslutas
med ett examensarbete
i datalogi under den tredje terminen.
Vi vill föreslå den intresserade att studera den valbroschyr
som presenterar Nadas valbara kurser för teknologer. Den presenterar
i stort sett samma utbud av kurser i datalogi som är aktuellt för magisterprogrammet.
Vi har också en lista
över alla datalogikurser, där de flesta kurser som nämns under Valbara
kurser och kompetensinriktningskurser är aktuella för magisterprogrammet.
För att få en magisterexamin krävs att man läst totalt minst
80 poäng i huvudämnet informationsteknik (för att vara behörig att söka
måste du redan ha 20 av dessa poäng) och att minst 10 poäng är på D-nivå
och minst 20 poäng (utöver dessa 10) är på minst nivå C.
Här presenteras några förslag till kurskombinationer (färgkodning).
Observera att förslagen inte alltid innehåller 40 poäng informationsteknik
och i så fall behöver de eventuellt kompletteras med ytterligare kurser
för att du ska nå upp till totalt 80 poäng inom huvudämnet.
Start vid höstterminens start:
Inriktning mot programutveckling/teoretisk
datalogi. Välj tre av de fyra *-markerade kurserna.
Höst, period 1 |
Höst, period 2 |
Vår, period 3 |
Vår, period 4 |
2D1354 Algoritm. & komplexitet
4p |
|
|
|
2D1440 Avanc. algoritmer 4p |
*2D1449 Krypto-
grafi 4p |
*2D1441 Sem. i teoretisk datal. 4p |
2D1387 Programsystemkonstruktion med
C++ 4p |
|
*2D1456 Avanc. funk. prog. 4p |
2D1361 Progr.paradigm 4p |
*2D1447 Statistiska metoder i datalogin 4p |
2D1395 Datasäkerhet 4p |
2D1363 Mjukvarukonstruktion 8p |
Inriktning mot databasteknik/internetprogrammering.
Utöver nedanstående
kurser väljer studenten ytterligare en valfri kurs på D-nivå om 4 poäng.
Höst, period 1 |
Höst, period 2 |
Vår, period 3 |
Vår, period 4 |
2D1364 Databasteknik 5p |
2D1483 Utveckl. av webbtillämpn. med Enterprise Java 4p |
2D1471 Mod. databassystem 5p |
|
2D1363 Mjukvarukonstruktion 8p |
|
2D1390 Internetprogrammering 4p |
|
|
2D1387 Programsystemkonstruktion med
C++ 4p |
2D1352 Algoritmer, datastrukturer
och komplexitet 6p |
Inriktning mot artificiell intelligens/autonoma system.
Kurserna nedan omfattar totalt 36-37 poäng varav fyra poäng (2D1240) är
matematik. För att uppnå 40 poäng behöver man ta valfri kompletterande kurs.
Höst, period 1 |
Höst, period 2 |
Vår, period 3 |
Vår, period 4 |
2D1380 Art. intelligens 4p |
2D1431 Maskin-
inlärning 4p |
2D1432 Artifi
ciella neuronnät 4p |
2D1433 Artificiella neuronnät
forts.kurs. 4p |
|
2D1422 Bildbehandling och datorseende 4p |
2D1427 Bildbaserad igenkänning och klassificering 4p |
2D1426 Robotik och autonoma system 5p eller 2D1428 Datorgeometri och visualisering 4p |
2D1381 Industriella tillämpningar
av artificiell intelligens 4p |
|
2D1240 Numeriska metoder, gk II 4p |
Inriktning mot programmering och internetteknik med en kurs
i datorkommunikation som förkunskapskrav.
Utöver nedanstående kurser
väljer studenten ytterligare en kurs om 5 poäng på D-nivå.
Observera att då ett flertal kurser i internetteknik inte ges under 2006/07 så kan det vara svårt att hitta en lämplig kurs för att uppfylla kravet på D-nivå. Eventuellt kan D-nivåkurs från tidigare utbildning kompensera detta. Detta bör diskuteras med programansvarig.
Höst, period 1 |
Höst, period 2 |
Vår, period 3 |
Vår, period 4 |
2D1395 Datasäkerhet 4p |
2D1390 Internetprogrammering 4p |
2D1392 Internets protokoll och principer 5p |
2D1490 IP-routning enkla nät 5p |
2D1387 Programsystemkonstruktion med
C++ 4p |
2D1388 Programsystemkonstruktion med
.NET 4p |
2D1364 Databasteknik 5p |
2D1483 Utveckl. av webbtillämpn. med Enterprise Java 4p |
Start vid vårterminens start:
Inriktning mot datorgrafik och människa-datorinteraktion
Vår, period 3 |
Vår, period 4 |
Höst, period 1 |
Höst, period 2 |
2D1640 Grafik och interaktionsprogr.
6p |
2D1413 Avancerad grafik & interaktion
6p |
2D1334 Databasteknik 4p |
2D1385 Programutv.-
teknik 4p |
2D1620 Människa-dator-
interaktion 4p |
2D1622 Människa-dator-
interaktion, fk 4p |
|
2D1482 Webbserver-
till.progr. 4p |
Valbar* 4p |
2D1650 Dator-
spelsdesign 4p |
Valbar* kan vara 2D1378 Text- och bildbehandling 4p, 2D1418
Språkteknologi 4p, 2D1630 Beteendevetenskaplig metod 4p eller 2D1390
Internetprogrammering 4p (ges i period 2).
Inriktning mot internetteknik
Program-
utveckling |
Algoritmer och datastrukturer |
Internetteknik |
Databasteknik |
Artificiell intelligens |
Grafik |
Människa-datorinteraktion |
Numerisk analys |
|