Viktig information
2005-11-25 Kursen är klar!
Hoppas ni känner att javakursen har varit både utmanande och
intressant. Det har varit roligt för mig att vara er assistent. Kanske kan vi
fresta er med några fler NADA-kurser... men först har ni gjort er
förtjänt av ett skönt jullov, och kanske ett sommarlov också. ;)
Lycka till och glöm
inte att utvärdera kursen!
—Johannes
2005-11-22 Extra hjälp
Vahid och jag kommer finnas i datorsalarna och hjälpa till klockan
15:00. Sprid gärna ut det till de andra.
2005-11-20 Vanliga fel på J-redovisningarna!
Här är två vanliga fel som vi ser på J-redovisningarna. Läs gärna igenom
dem så kommer din redovisning att gå smidigare:
1) I stort sett är det bara main-metoden som ska vara
deklarerad static. Ett av målen med kursen är att vi ska
använda oss av objekt då vi programmerar. Skapa en instans med
new och anropa instansmetoder istället.
2) Vidare ska main-metoden endast innehålla en liten del
av koden, anropa istället andra metoder. En tumregel är att ju mer
komplicerad metoder ni har, destu kortare ska de vara.
Har du råkat göra något av dessa saker bör du ändra ditt program
innan du redovisar! De leder nämligen till flera anmärkningar i
redovisningsprotokollet.
Fler tips...
Instansvariabler bör vara private, behöver ni kunna nå dem
använd då publika instansmetoder för detta. Tanken är att objekten ska
vara en komplett enhet med både metoder och data. Instansvariablerna
ska vara skyddade utifrån. (Detta var tidigare ett krav men inte
längre. Kan dock vara bra att tänka på ändå)
Indentering (intabbning) av koden tillsammans med vettiga metod och
variabelnamn gör koden mer lättläst. Det är också bra att gruppera
liknande satser tillsammans (avskilj med tomma rader).
Jämför dessa två exempel. Antag nu att
programmet är ett par hundra rader långt och ni förstår varför det är
bra att städa koden.
Gör variabler så lokala som möjligt. Instansvariabler ska bara vara
sådana som har betydelse under hela objektets livslängd. Temporära
variabler finns bara i den loop där de används.
Vad innebär hårdkodning? Ifall du kodar ett minröjningsspel
och överallt där du behöver använda storleken på planen har du skrivit
in siffran 5. Om du senare upptäcker att du vill kunna variera
storleken måste du gå in och ändra på många ställen — det är
hårdkodat. Hade du istället använt en variabel hade det bara varit ett
ställe att ändra på. Hårdkodning medför artificiella
begränsningar i din kod.
Undvik kodupprepning, finns det någon bit kod som upprepas
snarlikt flera gånger, ersätt det då med en metod som du anropar. Vill
du senare ändra på något i den koden är det nu bara ett ställe att ändra,
mer överskådligt och mindre risk för fel.
För mer information, se granskningsprotokollet.
Utvärdera kursen
Du har väl inte glömt att fylla i kursutvärderingen? Det är ert
sätt att påverka utformningen av kursen. Vad tycker du har varit bra,
vad behöver förbättras?
2005-10-17
Sista dagen för redovisning av Lab5 med bonus.
2005-10-20
Inlämning och självrättning av frivilliga Hemtal 4 i Java.
2005-10-27
Java-provet klockan 8-10 i sal röd, orange, gul och brun.
Sista dagen för inlämning av J-spec.
2005-11-25
Sista dagen för redovisning av J-uppgiften för betyg högre än 3. Är
uppgiften godkänd 25 november går det att plussa till högre betyg inom
ett år. Har däremot J-uppgiften inte redovisats senast detta datum kan den
fortfarande redovisas med då fås bara betyg 3.
2006-09-06
Sista dagen för att redovisa J-uppgift eller plussa.
Intjänad bonus till provet försvinner!