Programvarudesign, ekonomi och ledarskap, pel11Kursens målKursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i programvarudesign, ekonomi och ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning. Kursen är en projektkurs och den är helt integrerad i kursen DH2655, Kooperativ IT-design. PEL-studenternas uppgift är att, utöver arbetet med programvarudesign tillsammans med KID-studenterna, självständigt analysera, värdera och föreslå lösningar på de frågor om ekonomi och ledarskap som programvarukonceptet väcker. Frågorna ska belysas utifrån kunskaper inhämtade från litteratur, från egna analyser och från det gemensamma programkonstruktionsarbetet. Teknologerna ska systematiskt och metodologiskt presentera val av teori, metod samt hur resultatet från det empiriska arbetet relaterar till tillgänglig kunskap angående programvarudesign, ekonomi och ledarskap. Det praktiska projektarbetet ger god insikt i konkreta problem och utmaningar som blir synliga då frågorna om ledarskap och ekonomi integreras med människa-datorinteraktion från ett vidare perspektiv. Kursens uppläggning och examinationKursen inleds med en gemensam introduktion för KID & PEL deltagarna onsdagen den 31 augusti, kl 10:00 under en timme, följt av en timmes introduktion för KID- respektive PEL-deltagarna (se schema nedan). Sedan genomför PEL-studenterna KID-kursens alla delmoment tillsammans med KID-studenterna fram till och med redovisning av projektarbetet (se schema nedan och på KID-kursens kurswebb. För PEL-deltagarna inleds parallellt med detta metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan bli användbar i det kommande gemensamma, tvärvetenskapliga projektarbetet där PEL-deltagarna har det särskilda ansvaret för att E- och L-aspekter blir väl belysta. Efter litteraturgenomgången där deltagarna får tillfälle att diskutera tvärvetenskaplig metod följer dels två föreläsningar där tillämpningar av de inlästa metoderna presenteras, dels en metodövning om strategikartor som introduceras vid ett tillfälle och redovisas individuellt ca en vecka senare. Inläsnings-, föreläsnings- och övningsdelen av kursen avslutas med en projektkickoff där ett vällyckat studentprojekt från förra årets PEL-kurs presenteras. PEL-deltagarnas medverkan i de med KID gemensamma projektarbetena bygger på att varje grupp (så långt PEL-deltagandet räcker) har två PEL-deltagare som ansvarar för integrationen av projektets P-, E- och L-aspekter, både i själva arbetet och i rapport, prototyp och den muntliga redovisningen. Observera att betyget på PEL är P/F medan det för KID är A-F. I början av projektfasen, som startar i och med projektkickoffen, ska varje grupp lämna in en projektplan. Här har PEL-deltagarna sin första chans att belysa sina aspekter. Den särskilda handledningen för PEL sker som grupphandledning och varje par PEL-deltagare för tillsammans en loggbok (eget valt format) där arbetet med P-, E- och L-aspekterna belyses fortlöpande. För ytterliggare tips om litteratur och utformning av rapporten baserade på tidigare kursomgångar för PEL, se Tips och litteratur. Handledare för E- och L-momentenÅke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se Anette Hallin, Indek, anette.hallin@indek.kth.se (framförallt E och L)- begränsad resurs Projektgruppmedlemmarna förväntas aktivt söka upp handledare vid behov. Handledning är c:a 10 timmar per grupp. Denna tid inkluderar läsning och bedömning av rapporten, även inför kursträffar. Kom därför väl förberedda till handledningstiderna! Ge helst handledaren frågor eller rapporter i god tid innan. Schema för KID och PEL HT11 (obligatorisk närvaro)
Kurslitteratur för E- och L-momentenFöljande litteratur är obligatorisk för PEL-deltagarna och ligger till grund för litteraturseminariet och handledningen under projektarbetet. För övrig litteratur som anknyter till metodövningarna inom KID, se KID-kursens kurswebb. För att ladda ner och läsa en del av artiklarna måste du antingen sitta på KTH alternativt logga in via KTH Biblioteket.
Kursledning PELKursledare : Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se Handledare: Anette Hallin, Indek, anette.hallin@indek.kth.se
|