bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programvarudesign, ekonomi och ledarskap, pel11

Kursens mål

Kursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i programvarudesign, ekonomi och ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning. Kursen är en projektkurs och den är helt integrerad i kursen DH2655, Kooperativ IT-design. PEL-studenternas uppgift är att, utöver arbetet med programvarudesign tillsammans med KID-studenterna, självständigt analysera, värdera och föreslå lösningar på de frågor om ekonomi och ledarskap som programvarukonceptet väcker. Frågorna ska belysas utifrån kunskaper inhämtade från litteratur, från egna analyser och från det gemensamma programkonstruktionsarbetet.

Teknologerna ska systematiskt och metodologiskt presentera val av teori, metod samt hur resultatet från det empiriska arbetet relaterar till tillgänglig kunskap angående programvarudesign, ekonomi och ledarskap. Det praktiska projektarbetet ger god insikt i konkreta problem och utmaningar som blir synliga då frågorna om ledarskap och ekonomi integreras med människa-datorinteraktion från ett vidare perspektiv.

Kursens uppläggning och examination

Kursen inleds med en gemensam introduktion för KID & PEL deltagarna onsdagen den 31 augusti, kl 10:00 under en timme, följt av en timmes introduktion för KID- respektive PEL-deltagarna (se schema nedan). Sedan genomför PEL-studenterna KID-kursens alla delmoment tillsammans med KID-studenterna fram till och med redovisning av projektarbetet (se schema nedan och på KID-kursens kurswebb.

För PEL-deltagarna inleds parallellt med detta metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan bli användbar i det kommande gemensamma, tvärvetenskapliga projektarbetet där PEL-deltagarna har det särskilda ansvaret för att E- och L-aspekter blir väl belysta. Efter litteraturgenomgången där deltagarna får tillfälle att diskutera tvärvetenskaplig metod följer dels två föreläsningar där tillämpningar av de inlästa metoderna presenteras, dels en metodövning om strategikartor som introduceras vid ett tillfälle och redovisas individuellt ca en vecka senare. Inläsnings-, föreläsnings- och övningsdelen av kursen avslutas med en projektkickoff där ett vällyckat studentprojekt från förra årets PEL-kurs presenteras.

PEL-deltagarnas medverkan i de med KID gemensamma projektarbetena bygger på att varje grupp (så långt PEL-deltagandet räcker) har två PEL-deltagare som ansvarar för integrationen av projektets P-, E- och L-aspekter, både i själva arbetet och i rapport, prototyp och den muntliga redovisningen. Observera att betyget på PEL är P/F medan det för KID är A-F.

I början av projektfasen, som startar i och med projektkickoffen, ska varje grupp lämna in en projektplan. Här har PEL-deltagarna sin första chans att belysa sina aspekter. Den särskilda handledningen för PEL sker som grupphandledning och varje par PEL-deltagare för tillsammans en loggbok (eget valt format) där arbetet med P-, E- och L-aspekterna belyses fortlöpande. För ytterliggare tips om litteratur och utformning av rapporten baserade på tidigare kursomgångar för PEL, se Tips och litteratur.

Handledare för E- och L-momenten

Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se

Anette Hallin, Indek, anette.hallin@indek.kth.se (framförallt E och L)- begränsad resurs

Projektgruppmedlemmarna förväntas aktivt söka upp handledare vid behov. Handledning är c:a 10 timmar per grupp. Denna tid inkluderar läsning och bedömning av rapporten, även inför kursträffar. Kom därför väl förberedda till handledningstiderna! Ge helst handledaren frågor eller rapporter i god tid innan.

Schema för KID och PEL HT11 (obligatorisk närvaro)

Vecka 35, 2011 Kurs Moment Lokal      
  Ons 31 aug 10:00-12:00 DH2460, DH2655 Frl B1 Intro KID & PEL    
  Tor 1 sep 10:00-12:00 DH2460, DH2655 Frl Q2 Se KID-kursschemat    
  Fre 2 sep 13:00-15:00 DH2460, DH2655 Frl B3 -"-    
 
Vecka 36, 2011
    5 sep 13:00-15:00 DH2460 Frl 1635 PEL-litteratur & metod    
  Tis 6 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl E3 Se KID-kursschemat    
  Tor 8 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl L1 -"-    
  Fre 9 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl L1 -"-    
 
Vecka 37, 2011
  Tis 13 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl K2 -"-    
  Tor 15 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl Q2 -"-    
 
Vecka 38, 2011
  Tis 20 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl K1 -"-    
  Tor 22 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl V3 -"-    
 
Vecka 39, 2011
  Tis 27 sep 08:00-10:00 DH2655, DH2460 Frl L1 -"-    
  Tor 29 sep 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl D3 -"-    
 
Vecka 40, 2011
  Tis 4 okt 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl K1 -"-    
  Tor 6 okt 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl Q2 -"-    
 
Vecka 43, 2011
  Tis 25 okt 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl E3 -"-    
 
Vecka 44, 2011
    31 okt 13:00-15:00 DH2460   1537 (E-h, pl 5)

Frl IT & ekonomi, Nils-Göran Olve

   
    Tis 1 nov 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl Q2 Se KID-kursschemat    
    Tis 1 nov 13:00-15:00 DH2460 Frl Torget pl 6 D-hus Frl aktuellt PEL-projekt, Harry Rymert    
  Ons 2 nov 13:00-15:00 DH2460 Övn Torget Redovisning metodövning    
 
Vecka 45, 2011
  Tis 8 nov 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl Q2 Se KID-kursschemat    
 
Vecka 46, 2011
  Tis 15 nov 10:00-12:00 DH2655, DH2460 Frl Q2 -"-    

 

Kurslitteratur för E- och L-momenten

Följande litteratur är obligatorisk för PEL-deltagarna och ligger till grund för litteraturseminariet och handledningen under projektarbetet. För övrig litteratur som anknyter till metodövningarna inom KID, se KID-kursens kurswebb. För att ladda ner och läsa en del av artiklarna måste du antingen sitta på KTH alternativt logga in via KTH Biblioteket.

  • Antunes, P. & Costa, C.J. (2003). From genre analysis to design of meetingware. In Proceedings of Group’03, November 9-12, 2003, Sanibel Island, Florida, USA. Ladda ned från: http://portal.acm.org/citation.cfm?id=958209 (2010-01-15)
  • Guy, E. S. (2004). Appropriating Patterns for the Activity Theory Toolkit. Proceedings of the ATIT 2004, First International Workshop on Activity Theory Based Practical Methods for IT Design. Ladda ned från: http://www.cmis.brighton.ac.uk/staff/esg1/papers/ATIT2004_Proceedings_Appropriating%20Patterns.pdf (2010-01-15)
  • Johansson, Benny (2009) Bridging the gap between the users and the business concept, Master thesis, Media technology programme, KTH. Ladda ned från Bilda/PEL-kursen/Dokument
  • Olve, Nils-Göran, Carl-Johan Petri, Jan Roy, Sofie Roy (2003) Making Scorecards Actionable, Balancing Strategy and Control, John Wiley And Sons Ltd, 2003, sidorna 1-34, 101-148, stencil delas ut på introduktionsföreläsningen

Kursledning PEL

Kursledare : Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se

Handledare: Anette Hallin, Indek, anette.hallin@indek.kth.se

 

Copyright © Sidansvarig: �ke Walldius <aakew@nada.kth.se>
Uppdaterad 2011-10-31