bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

KursPM PEL DH2460 vt 2010

Förändringar sedan förra läsåret

Under vårterminen 2010 kommer PEL-kursen att samarrangeras med DH2655, Kooperativ IT-design. Fr o m 2011 kommer de två kurserna att helt slås samman och utgöra en helt integrerad kurs i den nya mastersprogrammet i MDI. Vi är medvetna om att de flesta PEL-deltagarna i år redan läst KID och gjort metodövningarna och seminarierna. För dessa deltagare ges i år egna aktiviteter helt inriktade på momenten Ekonomi och Ledarskap under den första månaden. Projekten görs emellertid i grupper med KID och blir fördjupning för er. Utöver gemensam redovisning med gruppen gör ni egen redovisning av det samlade P-E-L-perspektivet. Här nedan följer en uppdaterad sammanfattning av kursen så som den genomförs i år, (med de nya inslagen som föranleds av KID-samarbetet markerade med [PEL´10] i texten).

Kursens mål

Kursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i programvarudesign, ekonomi och ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning. Kursen är en projektkurs där studenterna arbetar självständigt tillsammans med en verklig eller tänkt organisation [PEL´10] för att analysera, värdera och föreslå lösningar på ett problem eller strategiskt val. Problemet ska belysas utifrån både kunskaper inhämtade från litteratur och från egna analyser och (om möjligt/tillämpligt) eget programkonstruktionsarbete.

Teknologerna ska systematiskt och metodologiskt presentera val av teori, metod samt hur resultatet från det empiriska arbetet relaterar till tillgänglig kunskap angående Programvarudesign, Ekonomi och Ledarskap. Det tvärvetenskaplig arbetssättet i projektet tillsammans med KID-deltagarna [PEL´10] ger god insikt i konkreta problem och utmaningar som blir synliga då ledarskap och ekonomi integreras med människa-datorinteraktion från ett vidare perspektiv. Ett antal projektförslag erbjuds för val vid första undervisningstillfället.

Kursens uppläggning och examination

Kursen inleds med en gemensam introduktion för KID & PEL deltagarna tisdagen 19/1 kl 8.15 under en timme, följt av en timmes introduktion för KID- respektive PEL-deltagarna (se schema nedan). För PEL-deltagarna inleds metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan bli användbar i det kommande gemensamma, tvärvetenskapliga projektarbetet där PEL-deltagarna har det särskilda ansvaret för att E- och L-aspekter blir väl belysta. Efter ett litteraturseminarium där deltagarna får tillfälle att diskutera tvärvetenskaplig metod följer dels två föreläsningar där tillämpningar av de inlästa metoderna presenteras, dels två metodövningar, en om genreanalys och en om strategikartor, som båda introduceras vid ett tillfälle och redovisas individuellt ca en vecka senare. Inläsnings-, föreläsnings- och övningsdelen av kursen avslutas med en projektkickoff där ett vällyckat studentprojekt från förra årets PEL-kurs presenteras.

PEL-deltagarnas medverkan i de med KID gemensamma projektarbetena bygger på att varje grupp (så långt PEL-deltagandet räcker) har två PEL-deltagare som ansvarar för integrationen av projektets P-, E- och L-aspekter, både i själva arbetet och i rapport-, webb- och den muntliga redovisningen. Observera att betyget på PEL är P/F medan det för KID är A-F.

I början av projektfasen, som startar i och med projektkickoffen, ska varje grupp lämna in en projektplan. Här har PEL-deltagarna sin första chans att belysa sina aspekter. Den särskilda handledningen för PEL sker som grupphandledning och varje par PEL-deltagare för tillsammans en loggbok (eget valt format) där arbetet med P-, E- och L-aspekterna belyses fortlöpande. För ytterliggare tips om litteratur och utformning av rapporten baserade på tidigare kursomgångar för PEL, se Tips och litteratur.

Handledare för E- och L-momenten

Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se

Håkan Kullvén, Indek, hakan.kullven@indek.kth.se (framförallt E och L)- begränsad resurs

Projektgruppmedlemmarna förväntas aktivt söka upp handledare vid behov. Handledning är c:a 10 timmar per grupp. Denna tid inkluderar läsning och bedömning av rapporten, även inför kursträffar. Kom därför väl förberedda till handledningstiderna! Ge helst handledaren frågor eller rapporter i god tid innan.

Schema för KID och PEL vt 2010 (obligatorisk närvaro)

Datum, tid, innehåll

Tisd 19/1 8.15 Gemensam introduktion 1 tim E3, specifik KID (E3) & specifik PEL (Torget, D-huset, pl 6) 1 tim
Torsd  21/1 15.15 KID: Introduktion till metodövningarna, metodövning 1 - Kontextuell intervju, E3 - Yngve
                              PEL: Introduktion till E- och L-momentens litteratur, sem.rum 4423 - Åke
Fred  22/1 15.15 KID&PEL: Historik och erfarenheter, E3 - Yngve och Åke
Onsd  27/1 15.15 KID&PEL: Seminarier: Att arbeta tillsammans, E3 - Minna Räsänen
Tors 28/1 15.15 KID: Användarmedverkan & kreativa metoder - Yngve
                          PEL: Litteraturseminarium, MDI-bibl, D-h, pl 6 - Åke
Fred  29/1 15.15 KID: Redovisning av metodövning 1- Yngve - och metodövning 2 : Fokusgrupper - Rósa
                           PEL: Introduktion av metodövning genreanalys, MDI-bibl - Åke
Torsd 4/2 13.15 KID&PEL: Föreläsning "Nytta, strategi och användbara informationssystem", E3, Nils-Göran Olve, Linköpings Universitet
Fred 5/2 13.15 KID: En resa från idé till produkt eller tjänst på marknaden - Gustav Notander
                         PEL: Föreläsning "Bridging the gap between the users and the business concept", MDI-bibl, Benny Johansson, Media 2009
Torsd 11/2 8.15 KID: Designmetodik - Yngve
                          FLYTTAT TILL 12/2 (PEL: Redovisning metodövning genreanalys, Torget D-h, pl 6 - Åke)
Fred  12/2 13.15 KID: Redovisning av metodövning 2: Fokusgrupper - Rósa - Metodövning 3: Designworkshops - Yngve
                           13.15-17.00 PEL: Introduktion av metodövning strategikartor, MDI-bibl - Åke (OBS 4 timmar, se 11/2)
Onsd 17/2 8.15 KID: Redovisning metodövning 3: Designworkshops - Yngve
                         PEL: Redovisning metodövning strategikartor, Torget - Åke
Fred  19/2 13.15 KID&PEL: Projektkickoff, presentation av ett studentprojekt från förra året, E3
Onsd 24/2 10.15 KID&PEL-seminarier kring projekttemat, E3
Fred 26/2 13.15 KID&PEL-seminarier kring projekttemat, E3
Ons 24/3 13.15-15 KID&PEL Projektmöte 1 i 2 eller 3 salar Obligatorisk närvaro
Projektmöte 1 - Målgrupp

Ons 31/3 10.15-12 KID&PEL Projektmöte 2 i 2 eller 3 salar Obligatorisk närvaro
Projektmöte 2 - Prototyper

Ons 14/4 13.15-15 KID&PEL Projektmöte 3 i 2 eller 3 salar Obligatorisk närvaro
Projektmöte 3 - Designprocess och slutförande

Ons 21/4 10.15-12 PEL grupphandledning

Mån 18/5 13-17 Mässa i ljusgården Obligatorisk närvaro
Arrangeras av studenterna gemensamt

Kurslitteratur för E- och L-momenten

Följande litteratur är obligatorisk för PEL-deltagarna och ligger till grund för litteraturseminariet och handledningen under projektarbetet. För övrig litteratur som anknyter till metodövningarna inom KID, se KID-kursens kurswebb. För att ladda ner och läsa en del av artiklarna måste du antingen sitta på KTH alternativt logga in via KTH Biblioteket.

  • Antunes, P. & Costa, C.J. (2003). From genre analysis to design of meetingware. In Proceedings of Group’03, November 9-12, 2003, Sanibel Island, Florida, USA. Ladda ned från: http://portal.acm.org/citation.cfm?id=958209 (2010-01-15)
  • Guy, E. S. (2004). Appropriating Patterns for the Activity Theory Toolkit. Proceedings of the ATIT 2004, First International Workshop on Activity Theory Based Practical Methods for IT Design. Ladda ned från: http://www.cmis.brighton.ac.uk/staff/esg1/papers/ATIT2004_Proceedings_Appropriating%20Patterns.pdf (2010-01-15)
  • Johansson, Benny (2009) Bridging the gap between the users and the business concept, Master thesis, Media technology programme, KTH. Ladda ned från Bilda/PEL-kursen/Dokument
  • Olve, Nils-Göran, Carl-Johan Petri, Jan Roy, Sofie Roy (2003) Making Scorecards Actionable, Balancing Strategy and Control, John Wiley And Sons Ltd, 2003, sidorna 1-34, 101-148, stencil delas ut på introduktionsföreläsningen

Kursledning PEL

Kursledare : Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se

Handledare: Håkan Kullvén, Indek, hakan.kullven@indek.kth.se

Copyright © Sidansvarig: Åke Walldius <aakew@csc.kth.se>
Uppdaterad 2011-09-29