KursPM PEL DH2460 vt 2010Förändringar sedan förra läsåretUnder vårterminen 2010 kommer PEL-kursen att samarrangeras med DH2655, Kooperativ IT-design. Fr o m 2011 kommer de två kurserna att helt slås samman och utgöra en helt integrerad kurs i den nya mastersprogrammet i MDI. Vi är medvetna om att de flesta PEL-deltagarna i år redan läst KID och gjort metodövningarna och seminarierna. För dessa deltagare ges i år egna aktiviteter helt inriktade på momenten Ekonomi och Ledarskap under den första månaden. Projekten görs emellertid i grupper med KID och blir fördjupning för er. Utöver gemensam redovisning med gruppen gör ni egen redovisning av det samlade P-E-L-perspektivet. Här nedan följer en uppdaterad sammanfattning av kursen så som den genomförs i år, (med de nya inslagen som föranleds av KID-samarbetet markerade med [PEL´10] i texten). Kursens målKursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i programvarudesign, ekonomi och ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning. Kursen är en projektkurs där studenterna arbetar självständigt tillsammans med en verklig eller tänkt organisation [PEL´10] för att analysera, värdera och föreslå lösningar på ett problem eller strategiskt val. Problemet ska belysas utifrån både kunskaper inhämtade från litteratur och från egna analyser och (om möjligt/tillämpligt) eget programkonstruktionsarbete. Teknologerna ska systematiskt och metodologiskt presentera val av teori, metod samt hur resultatet från det empiriska arbetet relaterar till tillgänglig kunskap angående Programvarudesign, Ekonomi och Ledarskap. Det tvärvetenskaplig arbetssättet i projektet tillsammans med KID-deltagarna [PEL´10] ger god insikt i konkreta problem och utmaningar som blir synliga då ledarskap och ekonomi integreras med människa-datorinteraktion från ett vidare perspektiv. Ett antal projektförslag erbjuds för val vid första undervisningstillfället. Kursens uppläggning och examinationKursen inleds med en gemensam introduktion för KID & PEL deltagarna tisdagen 19/1 kl 8.15 under en timme, följt av en timmes introduktion för KID- respektive PEL-deltagarna (se schema nedan). För PEL-deltagarna inleds metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan bli användbar i det kommande gemensamma, tvärvetenskapliga projektarbetet där PEL-deltagarna har det särskilda ansvaret för att E- och L-aspekter blir väl belysta. Efter ett litteraturseminarium där deltagarna får tillfälle att diskutera tvärvetenskaplig metod följer dels två föreläsningar där tillämpningar av de inlästa metoderna presenteras, dels två metodövningar, en om genreanalys och en om strategikartor, som båda introduceras vid ett tillfälle och redovisas individuellt ca en vecka senare. Inläsnings-, föreläsnings- och övningsdelen av kursen avslutas med en projektkickoff där ett vällyckat studentprojekt från förra årets PEL-kurs presenteras. PEL-deltagarnas medverkan i de med KID gemensamma projektarbetena bygger på att varje grupp (så långt PEL-deltagandet räcker) har två PEL-deltagare som ansvarar för integrationen av projektets P-, E- och L-aspekter, både i själva arbetet och i rapport-, webb- och den muntliga redovisningen. Observera att betyget på PEL är P/F medan det för KID är A-F. I början av projektfasen, som startar i och med projektkickoffen, ska varje grupp lämna in en projektplan. Här har PEL-deltagarna sin första chans att belysa sina aspekter. Den särskilda handledningen för PEL sker som grupphandledning och varje par PEL-deltagare för tillsammans en loggbok (eget valt format) där arbetet med P-, E- och L-aspekterna belyses fortlöpande. För ytterliggare tips om litteratur och utformning av rapporten baserade på tidigare kursomgångar för PEL, se Tips och litteratur. Handledare för E- och L-momentenÅke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se Håkan Kullvén, Indek, hakan.kullven@indek.kth.se (framförallt E och L)- begränsad resurs Projektgruppmedlemmarna förväntas aktivt söka upp handledare vid behov. Handledning är c:a 10 timmar per grupp. Denna tid inkluderar läsning och bedömning av rapporten, även inför kursträffar. Kom därför väl förberedda till handledningstiderna! Ge helst handledaren frågor eller rapporter i god tid innan. Schema för KID och PEL vt 2010 (obligatorisk närvaro)Datum, tid, innehåll Tisd 19/1 8.15 Gemensam introduktion 1 tim E3, specifik KID (E3) & specifik PEL (Torget, D-huset, pl 6) 1 timTorsd 21/1 15.15 KID: Introduktion till metodövningarna, metodövning
1 - Kontextuell intervju, E3 - Yngve
|