KTH Logo

DH2640 Grafik och Interaktionsprogrammering, 9 hp

VT-2008

Examination

Kursen är avklarad när du fått godkänt på alla Labbar, Inlämningsuppgifter och Tenta.
Godkänt betyg, i skalan A-E, påverkas av betyg på inlämningsuppgifter och tenta, se nedan.

Avsikten är att resulterande betyg ska vara relaterat till Bloom’s kognitiva taxonomi:

  • Knowledge: observation and recall of information
  • Comprehension: understanding information
  • Application: use information
  • Analysis: seeing patterns, organization of parts, identification of components
  • Synthesis: use old ideas to create new ones
  • Evaluation: compare and discriminate between ideas, verify value of evidence

Ett E indikerar att man uppnått Knowledge.
Ett D indikerar att man uppnått Comprehension.
Ett C indikerar att man uppnått Application.
Ett B indikerar att man uppnått Analysis.
Ett A indikerar att man uppn ått Evaluation.
(Evaluation kräver längre erfarenhet av området än vad man normalt hinner med på en kurs av den här omfattningen.)

OBS! Kursbeskrivningen i Studiehandboken baseras på betyg 3-5 men ger en bra konkret beskrivning av vad förståelse, analys och syntes kan betyda i den här kursen.

Tentamen

Den skriftliga tentan (27 maj 8-13, sal Q21, Q22, Q24, Q26) betygssätts i nya skalan A-E, Fx (kompletteras), F (underkänt)

Fiktiv tentamen (kursen tenterades med hemtentamen förra året)

Läsanvisningar till tentan

På tentan kan frågor på boken, materialet i kursbunten (inklusive utdelade OH-bilder från föreläsningar) och principer som du använt vid labbarna förekomma.
Generellt gäller att begrepp och principer är viktigare än detaljer.
Du kommer inte behöva räkna eller skriva programkod på tentan.

Kursboken

I stort sett hela boken ingår i kursen. Du ska förstå hur exemplen i OpenGL fungerar och principerna bakom OpenGL, men du ska naturligtvis inte lära dig namnen på OpenGL-funktioner utantill. Innehållet i appendices är inte tentastoff, men du kanske behöver titta i appendix B eller C för att förstå vissa avsnitt i boken. I de fall det finns svenska termer för begrepp som nämns i boken ska du kunna dessa, t.ex. klippa, skymda ytor, strålföljning. Du ska kunna principerna för hur de beskrivna grafikalgoritmerna fungerar, vad de används till och deras namn.
Följande avsnitt ur boken är INTE tentastoff:
2.8, 2.10, 3.8, 5.7, 6.6, 6.9, 8.5, 8.11, 8.12, 8.13, 10.7, 10.9, 11.12, 12.6, 12.7, 12.8.

Material i kursbunt samt utdelade kopior av OH-bilder

Allt material i kursbuntarna utgör tentastoff,
UTOM OpenGL-kompendiet, som behövs för labbarna men inte är tentastoff. Frågor om principerna bakom OpenGL och Glut kan dock förekomma (du ska t.ex. kunna redogöra för vad händelsestyrning är men inte veta vad olika funktioner i OpenGL heter eller har för parametrar).

Utdelade kopior av OH-bilder är tentastoff.

Labbar

Labbar (och Inlämningsuppgift 1) betygssätts inte men ska vara Godkända.

Inlämningsuppgifter

Inlämningsuppgifterna 2-4 betygssätts i skalan
1 (godkänt/förståelse)
2 (bra/analys)
3 (utmärkt/syntes)

Resultatet av inlämningsuppgift 2-4, i form av den viktade summan
Summa (k=2:4; betyg(i) * vikt(i))
ger betyg enligt
6 ger E (Precis godkänt på alla)
7-9 ger D
10-12 ger C
13-15 ger B
16-18 ger A

Slutbetyg

Medelvärdet av betyget på tentan och på inlämningsuppgifterna ger slutbetyg. "Halva" medelvärden höjs:
AA, AB, BA ger A
BB, AC, CA, BC, CB, AD, DA ger B
CC, BD, DB, AE, EA, CD, DC, BE, EB ger C
DD, CE, EC, DE, ED ger D
EE ger E