KTH Logo

DH2640 GrIP - Labbar och Inlämningsuppgifter

VT-2008

Labbar

Labbarna syftar till att hjälpa studenterna att praktiskt tillämpa stoff från föreläsningar och övningar. Alla labbar genomförs enskilt eller i par. Handledning fås vid schemalagda labbpass, se fliken Schema.

Labbar redovisas via datorpost till huvudhandledaren (se tabellen).
De ska genomföras godkänt men betygssätts inte.

Nr Innehåll Utdelas Deadline Instruktionstext Huvudhandledare
Lab 1 GUI-programmering 30/1 Mån 18/2 kl 23.59 PDF1(494kB) + PDF2(46kB) Martin B <mabe02@kth.se>
Lab 2 Adobe Photoshop 19/2 Fre 29/2 kl 23.59 PDF(17MB) + bildfiler Staffan <srom@nada.kth.se>
Lab 3 Autodesk Maya 2/4 Må 14/4 kl.23.59 PDF (1.7MB) Lasse <lassekj@csc.kth.se>
Lab 4 OpenGL 9/4 Må 28/4 kl.23.59 PDF (105kB) Lasse <lassekj@csc.kth.se>
Lab 5 Shaders 16/4 Ti 6/5 kl.23.59 Länk - lydelse+filer Martin F <d00-mfi@d.kth.se>

Det är tillåtet att göra labbarna hemma eller på egen laptop. Väljer man att göra labbarna på CSC har man tillgång till PC-datorer i Vit och Magenta sal, resp. Macintosh-datorer i Turkos och Violett sal, se se fliken Schema för dagar och tider.

Gratisversioner

Det är tillåtet att använda evalueringsversioner av programvarorna, under förutsättning att alla moment i labbarna kan genomföras.

  • Maya Personal Learning Edition. Gratis och fullt fungerande, men med watermarking. Man kan inte kan öppna PLE-filer i den skarpa versionen av Maya och vice versa.
  • Photoshop. 30-dagars evalueringsversion.

Individuella inlämningsuppgifter

Den första inlämningsuppgiften går ut på att kursdeltagarna vid kursstarten ska redovisa studiebakgrund och försöka formulera vad de vet om datorgrafik och grafisk interaktion, samt sina förväntningar . Den är en planeringshjälp till kursledaren att lära sig lite om studenternas bakgrund och intresseområden. Den är också ett underlag för kursdeltagarna när de i fjärde inlämningsuppgiften funderar över vad de lärt sig.
Den betygssätt inte men inlämnande är obligatoriskt.

I andra och tredje uppgiften redovisas kunskap, förståelse, analys och syntes av matematik bakom 2D- resp. 3D-grafik.

Fjärde uppgiften består av reflektion över kursen samt deltagarnas planering/specifikation/implementering av
ett sammanfattande projekt, gärna ett spel (reflektion och planering enskilt, specifikation och implementering i grupp om 3-4).

Uppgift 2-4 bedöms på skalan 1 (godkänt/förståelse), 2 (bra/analys), 3 (utmärkt/syntes), mer konkret:

Uppgift 2 och 3 har vardera 6 deluppgifter, där fullständigt svar får 1 poäng och delpoäng kan ges.
Minst 5 poäng ger 3, minst 4 poäng ger 2, minst 3 poäng ger 1.

Uppgift 4 ger
1 vid godkänd reflektion och planering (förståelse)
2 kompletterat med godkänd specifikation (analys)
3 kompletterat med godkänd demonstration av implementerat program (syntes)

UppgiftInnehåll Utdelas Deadline Instruktioner Viktning
Inl 1 Bakgrund, förkunskaper, förväntningar 22/1 Fre 25/1 kl 23.59 DOC
0
Inl 2 2D-grafik 23/1 Tor 7/2 kl 23.59 DOC
1
Inl 3 3D-grafik, transformationer, kurvor och ytor 28/3 Fre 11/4 kl 23.59 DOC, version2
2
Inl 4 / proj Reflektion, projekt
(förstå, specificera, implementera)
25/4 Mån 12/5 kl 23.59 PDF, version 3*
3

* Hjälpfiler som inspiration: High Concept Template - PDF(107kB), Design Template - PDF(112kB),
Maya-OpenGL-RTF - PDF(110kB)

Svar på uppgifterna skickas via datorpost till kursledaren, y@kth.se

Resultatet av inlämningsuppgift 2-4, i form av den viktade summan
Summa (k=2:4; betyg(i) * vikt(i))
ger betyg enligt
6 ger E (Precis godkänt på alla)
7-9 ger D
10-12 ger C
13-15 ger B
16-18 ger A

Medelvärdet av betyget på tentan och på inlämningsuppgifterna ger slutbetyg. "Halva" medelvärden höjs:
AA, AB, BA ger A
BB, AC, CA, BC, CB, AD, DA ger B
CC, BD, DB, AE, EA, CD, DC, BE, EB ger C
DD, CE, EC, DE, ED ger D
EE ger E


Alltså

Med deadline menas att labben/inlämningsuppgiften ska vara inskickad via datorpost till kursledaren/handledaren senast detta datum/tid.

Om du vet att du inte kommer att hinna med att rapportera in före deadline, kontakta kursansvarig så tidigt som möjligt.


Yngve Sundblad, y@kth.se
Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH