KTH Logo

DH2640 Grafik och Interaktionsprogrammering, 9 hp

VT-2008

Kurslitteratur, boktips och länkar

Kursbok

Interactive Computer Graphics
A Top-down Approach with Open GL
4th Edition
Edward Angel
2005
ISBN 0-321-32137-5.

(Även 3:e upplagan av "Interactive Computer Graphics" är godtagbar som kursbok.)

Kursbuntar

Inför kursstart finns en (nödvändig) kursbunt 1 att köpa på Nadas studentexpedition för 80:-. Priset är ett självkostnadspris och täcker även material som kommer att delas ut under kursens gång.

Kursbunt 1 - Innehåll

Den täcker perioden 22 januari - 28 mars och innehåller totalt 156 sidor:

Taxén-Sundblad: Grafikens och interaktionens historia, 8 sid
Braun: What is UML, 16 sid
Utdrag ur Gamma&al: Design Patterns, 14 sid
Amy Fowler: A Swing Architecture Overview, 18 sid
Utdrag ur Foley&al: Computer Graphics, 8 sid
Poynton: A Guided Tour of Color Space, 14 sid
Utdrag ur Shneiderman: Designing the User Interface, 12 sid
Komara&Hauser: An Interact. View on Info Visualisation,12 sid
Utdrag ur McCann: Photoshop Illuminated, 16 sid
Utdrag ur Beaudouin-Lafon&Mackay: Prototyping, 18 sid
Carlbom&Paciorek: Planar Geometric Projections, 14 sid
Ctamull&Clark: Recursively Generated B-spline surfaces, 6 sid

Kursbunt 2

I slutet av mars kommer kursbunt 2 finnas till försäljning.

Boktips

Bokserier

Glassner, A., m.fl. (red.) (1990-1995). Graphics Gems I-V. Morgan Kaufmann.
DeLoura, M., m.fl. (red.) (2000-2006). Game Programming Gems 1-6. Charles River Media.
Fernando, R., m.fl. (red.) (2004-2005). GPU Gems 1-2. Addison-Wesley Professional.
Engel, W. F., m.fl. (red.) (2002-2006). ShaderX 1-5. Charles River Media. (Utom ShaderX 1 & 2: Wordware Publishing.)

Datorgrafik, allmänt

Friedhoff, R. M. och Peercy, M. S. (2000). Visual Computing. Scientific American Press.

Matematik och algoritmer

Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., och Hughes, J. (1990). Computer Graphics - Principles and Practice. 2:a uppl. Addison-Wesley.
Schneider, P. J., och Eberly, D. H. (2003). Geometric Tools for Computer Graphics. Morgan Kaufmann. (Men ladda hem erratan!)
Akenine-Möller, T., och Haines, E. (2002). Real-Time Rendering. 2:a uppl. AK Peters.
Dahlquist, G. och Björck, Å. (1974). Numerical Methods. Prentice-Hall.
Press, W. H., Teukolsky, S. A., Vetterling, W. T., och Flannery, B. P. (2002). Numerical Recipes in C++: The Art of Scientific Computing. Cambridge University Press. (Men ladda hem erratan!)
de Berg, M., van Kreveld, M., Overmars, M., och Schwarzkopf, O. (1998). Computational Geometry. Algorithms and Applications. 2:a uppl. Springer.

Bildbehandling, bildretuschering, texturer

Eismann, K. och Palmer, W. (2006). Photoshop Restoration & Retouching. 3:e uppl. New Riders.
Giordan, D. (2006). The Art of Photoshop. CS2 Edition. Sams Publishing.
Ebert, D. S., Musgrave, F. K., Peachey, D., Perlin, K., och Worley, S. (2002). Texturing and Modeling. A Procedural Approach. 3:e uppl. Morgan Kaufmann.

Modellering, kurv- och ytrepresentationer, animation, fraktaler

Ward, A. (2005). Game Character Development with Maya. New Riders Games.
Guindon, M.-A. (red.), Miller, E., Thuriot, P. och Unay, J. (2006). Maya Techniques: Hyper-Realistic Creature Creation. Sybex.
Peck, S. R. (1951). Atlas of Human Anatomy for the Artist. Oxford University Press.
Goldfinger, E. (1991). Human Anatomy for Artists. The Elements of Form. Oxford University Press.
Rogers, D. F., och Adams, J. A. (1990). Mathematical Elements for Computer Graphics. McGraw Hill.
Eberly, D. H. (2004). Game Physics. Morgan Kaufmann.
Peitgen, H.-O. och Saupe, D. (red.) (1988). The Science of Fractal Images. Springer.
Prusinkiewicz, P. och Lindenmayer, A. (1990). The Algorithmic Beauty of Plants. Springer.

Bildsyntes och non-photorealistic rendering

Glassner, A. (1995). Principles of Digital Image Synthesis. Vol. 1 & 2. Morgan Kaufmann.
Glassner, A. (1989). An Introduction to Ray Tracing. Academic Press.
Cohen, M. F., och Wallace, J. R. (1993). Radiosity and Realistic Image Synthesis. Morgan Kaufmann.
Wann Jensen, H. (2001). Realistic Image Synthesis Using Photon Mapping. AK Peters.
Dutré, P., Bekaert, P., och Kavita, B. (2003). Advanced Global Illumination. AK Peters.
Gooch, B., och Gooch, A. (2001). Non-Photorealistic Rendering. AK Peters.

Visualisering

Ware, C. (2004). Information Visualization: Perception for Design. 2:a uppl. Morgan Kaufmann.
Användargränssnitt

Sharp, H., Rogers, Y., och Preece, J. (2007). Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction. 2:a upp. Wiley.
Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland, S., och Carey, T. (1994). Human-Computer Interaction: Concepts And Design. Addison Wesley.
Schneiderman, B., och Plaisant, C. (2004). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction. 4:e uppl. Addison Wesley.

Media, datorspel och narration

Bolter, J. D., och Grusin, R. (1999). Remediation. Understanding New Media. MIT Press.
Ryan, M.-L. (2006). Avatars of Story. University of Minnesota Press.
Crawford, C. (2003). Chris Crawford on Game Design. New Riders.
Zimmerman, S. (2003). Rules of Play: Game Design Fundamentals. MIT Press.

Programmering, Design Patterns, Standard Template Library, C/C++

Gamma, E., Helm, R., Johnson, R., och Vlissides, J. (1995). Design Patterns. Elements of Resusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley Professional.
Harbison, S. P., och Steele, G. L. (1995). C. A Reference Manual. 4:e uppl. Prentice Hall.
Lippman, S., Lajoie, J., och Moo, B. E. (2005). C++ Primer. 4:e uppl. Addison-Wesley Professional.
Musser, D. R., Derge, G. J., och Saini, A. (2001). STL Tutorial and Reference Guide. 2:a uppl. Addison-Wesley Professional.

Länkar

Modellering

3Dtutorials.skUtmärkta tutorials för modellering, texturering, ljussättning, animation och komposition.
3D Game Character Modeling TutorialEn översiktlig men tydlig genomgång av hur man kan modellera karaktärer i Maya (bokutdrag).
Human Anatomy for the Artist Bilder avsedda för anatomistudier. Kräver prenumeration, men har en hel del bra gratisexempel man kan ladda hem.
Human Anatomy PicturesEn annan bra sajt med bilder för anatomistudier som också har gratisbilder att ladda hem.
CG SocietyCommunityforum där massor av industriproffs presenterar och diskuterar sina verk. Massor av bra tutorials och artiklar också.
conceptart.orgCommunityforum för konceptartister, illustratörer, skulptörer och fotografer.

Maya

Personal Learning EditionGratisversion av Maya.
HighEnd3DTutorials för Maya

Swing

Creating a GUI with SwingHur man skapar ett gränssnitt med hjälp av Swing.
EclipseGratis utvecklingsmiljö för Java.
NetBeansGratis utvecklingsmiljö för Java.
JudeGratis UML-verktyg.

Programspråket C

C för den som kan JavaMaterial till Nadas kompendium, samt en nerladdningsbar version.
Learning C from Java Skillnaderna mellan C och Java.

OpenGL

OpenGL.orgDokumentation, källkod och tutorials.
OpenGL Programming GuideEn av de bästa läroböckerna om OpenGL, gratis som PDF!
NeHe ProductionsMassor av bra tutorials för OpenGL.
GLUTKällkod för GLUT och versioner för massor av operativsystem.
GLUT för WindowsFörkompilerad GLUT för PC.
OpenGL och BorlandHur man kompilerar GLUT och OpenGL under Borland C++ 5.5.
OpenGL Win32 TutorialHur man använder OpenGL i ett Windows-fönster.

Material samlat av
Gustav Taxén, gustavt@csc.kth.se
med tillägg av
Yngve Sundblad, y@kth.se
Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH