Kursanalys för DD1352 Algoritmer datastrukturer och komplexitet, hösten 2012Kursen är obligatorisk för D3.Kursdata per 1 maj 2013Tid: period 1-period 2 läsåret 2012/2013 dvs september 2012-december 2012Högskolepoängantal KTH: 9 (varav 3 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta) Tenta: ordinarietenta efter period 2 Föreläsningar: 35 timmar. Övningar: 24 timmar. Kursledare och föreläsare: Viggo Kann Övningsassistenter: Emma Enström (doktorand i datalogi), Marcus Dicander och Cecilia Roes (D-teknologer). Antal registrerade teknologer: 165 varav 138 från D, 10 från IT, 2 från CL, 2 från I och en vardera från Media, F och MT. Prestationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 77% (samma som år 2011) Prestationsgrad totalt KTH: 85% (90% år 2011, men då hade kursen senarelagts ett halvår och det fanns fler äldre som ville bli klara) Examinationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 59% (98 stycken; jfr 63% år 2011)
STATISTIK efter ordinarietentan (alla i Rapp) LABBSTATISTIK Labb nr 1: 165, 2: 169, 3: 128, 4: 154 Hela labbkursen: 125 st (jfr 114 st år 2011) MÄSTARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsfördelning Medelbetyg mas1 140 11 x F 73 x E 6 x D 37 x C 5 x B 8 x A 1,8 (2,6 2011) mas2 126 4 x F 54 x E 25 x D 24 x C 9 x B 26 x A 2,2 (2,6 2011) tenta 149 11 x F 51 x E 30 x D 57 x C - - 1,9 (2,2 2011) x-labb4 37 - - - - 8 x B 29 x A 4,8 (4,8 2011) munta 36 11 x F - - 6 x C 4 x B 15 x A 3,0 SLUTBETYG 58 x E 6 x D 22 x C 6 x B 19 x A medelbetyg: 2,3 (jfr 2,9 år 2011, 2,1 år 2010, 2,8 år 2009 och 2,2 år 2008) LärandemålEfter kursen ska studenten kunna
Förändringar inför denna kursomgångFörändringarna som planerades i föregående års kursanalys har genomförts:
SammanfattningKursen fungerar mycket bra. Aktionsforskningsprojekten har förbättrat kursen och studierna har inte varit störande, tvärtom snarast givande. Även nästa år kommer två forskningsstudier göras inom kursens ram.Faktiskt innehåll i kursenKursen följde det planerade innehållet.Två stycken datadidaktiska aktionsforskningsprojekt genomfördes under kursen. Avsnittet om dynamisk programmering las upp på ett nytt sätt med hjälp av metoden mönsterorienterad undervisning och en ny labb 2 som tränar implementering av dynamisk programmering infördes. Projektet rapporterades vid ett pedagogiskt seminarium. Komplexitetsdelen av kursen gjordes om redan 2011 och denna kursomgång utvärderades ändringarna för andra gången, se separat artikel. Eleverna på kursen fick därför flera enkäter att fylla i under kursens gång, däribland självvärderingar av den egna förmågan före och efter dom studerade kursavsnitten samt försättssidor till mästarproven. Kursansvarig student ansåg att dessa tillfällen till självreflektion var pedagogiskt givande snarare än störande. Elevernas synpunkterD-teknologerna David Karlbom och Max Nordlund var kursansvariga studenter. Den 15 november 2013 hölls ett kursnämndsmöte.Jag la upp en kursutvärdering på webben efter teoritentan men före muntan. Den besvarades bara av 75 elever, vilket kanske beror på att jag gjorde flera andra utvärderingar i kursen inom mina forskningsprojekt. Här följer en sammanfattning av enkätsvaren med mina kommentarer. KursinnehållKursen ansågs vara ganska svår (51%) eller mycket svår (25%) av tre fjärdedelar, medan 4% tyckte den var lätt och resten medelsvår. Det är fler än förra året som ansåg att kursen var mycket svår.3% tyckte inte att dom i början av kursen fick klart för sig vad kursens mål var, färre än förra året. 98% tyckte kursen var intressant (jämfört med 95% 2011, 80% 2010, 88% 2009 och 81% 2008). KurslitteraturBara knappt hälften har använt kursboken, men bara en femtedel av dessa tycker att den inte är bra. Flera kommenterar att man kan klara sig långt med undervisningen, anteckningarna och Wikipedia. Det är sant för vissa personer men långt ifrån alla.Föreläsningsanteckningarna på webben (cirka 140 sidor), med alla stordiabilder som visades samt alla övningsuppgifter med lösningar, ansågs vara mycket bra eller bra av två tredjedelar.
UndervisningenKursen är upplagd så att den som vill läsa in den själv ska kunna göra det. Trots detta gick 52% (förra året 63%) på i stort sett alla föreläsningarna. 9% (förra året 14%) gick nästan inte på några föreläsningar. Pedagogiskt sett ansågs föreläsningarna mycket bra eller bra av 94% (samma som förra året) och ingen ansåg att dom var mindre bra eller dåliga (en förra året).79% föredrar entimmesföreläsningar i kursen (76% förra året) och 11% föredrar tvåtimmarsföreläsningar (12% förra året).
Jag tycker att entimmesföreläsningar är mycket mer stimulerande än tvåtimmarsföreläsningar och jag ser betydligt färre sovande elever i föreläsningssalen. Det är också uppskattat av nästan alla elever. 47% av eleverna gick på minst 60% av övningarna, mot 71% förra året. 65% tyckte att övningarna pedagogiskt sett var mycket bra eller bra.
ExaminationsformenExaminationsformen med en tredjedel av vardera labbar, mästarprov och tenta ansågs mycket bra eller bra av nästan alla (92%). Majoriteten (71%) tyckte att betygsättning med betygskriterier var bra och att det var bra att det fanns flera sätt att redovisa att man uppnått lärandemålens betygskriterier.Nästan alla (84%) tyckte att kamraträttning av teoritentan var bra eller åtminstone acceptabelt. Lika många ansåg att lärarens återkoppling vid redovisningarna av mästarproven var mycket bra, bra eller acceptabel. Bara 27% la ner mer än 30 timmar på mästarprov 1 och 12% la ner mer än 30 timmar på mästarprov 2.
ADK-kursens betygskriterier och examination har prövats i många år och alltid uppskattats av flertalet elever. Därför tjänar kursen numera som exempel i den nya högskolepedagogiska kursen i betygskriterier för KTHs lärare. Eftersom mästarproven är moment värda 1,5 hp var så är det rimligt att lägga ner en veckas jobb (inklusive inläsning) på varje. Många skulle nog få bättre betyg på mästarproven om man ägnade mer tid åt dom. Jag ska rekommendera det inför mästarproven nästa år. KattisDet automatiska programtestningssystemet Kattis används för sjätte året i kursen. Kattis fick helhetsbetyget mycket bra eller bra av 80% (mot 76% förra året och 83% året innan). Bara 3 stycken ansåg systemet vara mindre bra eller dåligt.
Särbehandling och genusBara en ansåg sig ha blivit utsatt för särbehandling, och den personen gav kommentaren: Som ortodox P=NP:ist känner jag mig oerhört kränkt när det predikas hejvilt om att min religion är falsk. Jag får känslan av att det finns en dold agenda hos kursledningen, nämligen att försöka skada oliktänkande personers världsbild. Diskussioner med Jäm-O pågår...Några kommentarer om kursen ur ett genusperspektiv:
För första gången hade kursen en majoritet kvinnliga övningsassistenter. Det tror jag bara är bra. Glädje av kursinnehållet90% tror sig ha nytta av hela eller en hel del av kursinnehållet i framtiden (88% förra året och 67% året innan). Detta visar att kursen är och uppfattas som central för utbildningen, och att den extra motivation av komplexitetsdelen som infördes förra året haft effekt.Förslag till förbättringar och allmänna kommentarerJag vill säga att kursen var väldigt lärorik och rolig. Ibland kändes den väldigt hård på rättning av uppgifter, men det får man ta. Det jag gärna skulle se i framtiden är att det läggs lite mer fokus på hur tydlig man ska vara vid lösning av uppgifter så man kan vara säker på att man är tillräckligt tydlig. Inte bara för kursens skull utan för att det är viktigt att kunna visa lösningar på problem så att andra än en själv faktiskt kan förstå det.En jätteviktig kurs som får dig att tänka på programmeringsproblem från flera vinklar och ett effektivt tänk kring algoritmer är något man får med sig i framtiden. Bra men svår. MYCKET svårt att hinna med labbarna i tid. Hade velat ha mer hjälp. Väldigt intressant och roligt innehåll på kursen. Det känns som att man kommer ha nytta av allt man har lärt sig på ett eller annat sätt i framtiden, vilket inte kan sägas om särskilt många andra kurser. Utöver allt det datalogiska man lär sig så blir man också en bättre programmerar i allmänhet. Kursen får generellt mycket beröm även om vissa kritiska röster finns. Just osäkerheten vad gäller hur algoritmer ska beskrivas med pseudokod och hur noga dom ska motiveras kommer vi att försöka göra tydligare och öva mera på nästa år. Anpassning till andra kurserKursen samordnades med Diskret matematik för D3 som lästes parallellt. Det har fungerat bra. Tidpunkter för inlämningar och redovisningar har samordnats med alla övriga kurser som D3 läser på hösten.Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Problemlösning och programmering under press) är planerade att passa ihop med ADK. Planerade förändringar
|