Grunder i Flash

I denna laboration ska vi gå igenom verktygspaletten samt träna på olika tekniker för att skapa illustrationer och animationer i Flash.Laborationen består av 12 övningar. Varje övning sparas och redovisas på plats för handledare, men skall även läggas in på den webbplats ni skapat. Var därför noga med var ni sparar era övningar. I slutet av kursen ska ni ha lagt upp samtliga laborationer på denna webbplats, denna fungerar då som slutredovisning av momentet LAB1. Ladda ner handledningen och kopiera över flashfilerna till ditt konto.
Handledning
Illustrate.fla
text.fla
symbols.fla

Illustrationer i Flash

Flash är som sagt ett program för animationer och illustrationer på webben. Grafiken man arbetar med är objektgrafik. Objektgrafik är uppbyggd av bezierkurvor, matematiska funktioner, vilket gör att den tar mindre plats minnesmässigt och på så sätt lämpar sig utmärkt på webben. En annan fördel med objektgrafik är att den går att skalförändra hur mycket man vill med bibehållen kvalité.

1. Ovaler och rektanglar
Du ska rita en blå oval med röd prickad linje och linjetjocklek 2.0 samt en ljusgrå rektangel med rundade hörn. Rundningen skall vara 20 och rektangelns linjetjocklek ska vara 1.25 och svart. Börja med att öppna Illustrate.fla och rita i dokumentet. mera hjälp

2. Pennverktyget
Rita följande figurer med pennverktyget på sida 2 i dokumentet.mera hjälp

3. Måla och fylla
Gå till sidan 3 i dokumentet. Måla över, under och i bilen mha inställningarna av penselverktyget. Använd fyllnadsverktyget och fyll den öppna ovalen. Gör en övertoning av fyllnaden i cirkeln med centreringen flyttad åt vänster. mera hjälp

4. Förändra linjevariabler med bläckverktyget
Ställ in linjestil till prickat och färg till rött för bläckflaskan och klicka på cirkelns linje mera hjälp

5. Suddigummit
Gå till sidan 5 i dokumentet och radera fyllningen på bilarna. mera hjälp

6. Markera linjer och former
Gå till sidan 6. Markera endast fyllningen och endast linjen på cirkeln. markera sedan båda och flytta. Markera och flytta sedan linjerna en och en. Gå till sid 7 markera trädet och flytta. Gåt ill sid 8 och flytta trädet. mera hjälp

7.Omforma linjer och objekt
Gå till sidan 9 och skala och skeva objektet både med fri transform och genom att ange värden mera hälp

8. Segment och grupper
Gå till s10 och lägg trädet ovanpå huset. Avmarkera och flytta det igen. mera hjälp

Textbehandling i Flash

I Flash kan du editera precis som i vilken annan texteditor som helst. Du kan ändra font, storlek, stil, färg, placering etc. Du kan även göra om text till objekt och på så sätt modifiera mer fritt.

9. Formatera text
Öppna dokumentet text.fla och skapa ett textblock. Skapa ett textblock till och ändra font, stil och färg på båda textblocken samtidigt. mera hjälp

10. Omforma text
Gå till s5 i text.fla Bryt sönder textblocket till enskilda bokstäver. Omforma dessa bokstäver individuellt. Gå till s6 och ändra linjeutrymmet till 3pt på textblocken. mera hjälp

Animation

Animeringen i flash bygger på cellanimeringstekniken där du skapar ett antal bilder som tillsammans ger intrycket av en rörelse. De parametrar man bör hålla reda på är dels bildhastigheten för att få en så flimmerfri animation som möjligt samt Phi-fenomenet för att få så mjuka rörelser som möjligt.

11. Textanimering
Öppna ett nytt dokument och skapa en valfri Logotyp där bokstäverna kommer in var för sig för att till sist bilda ordet i loggan. mera hjälp

12. Figurinterpolering
Du ska skapa en figurinterpolering som skall ingå i ett antal animationer eller MovieClip. Figuren skall omformas mellan minst två figurer. Denna skall sedan röra sig, skalas, följa en guidad linje samt passera bakom en mask. mera hjälp