|
|
1 |
Hur ger man civilingenjörsstudenter positiva upplevelser av utbildningens första termin (pdf) |
Staffan Andersson |
Uppsala Universitet |
2 |
Erfarenheter från uppstart av en förnyad ingenjörsutbildning: Att sprida matematikämnet över flera terminer |
Reidar Lyng |
Karlstads universitet |
3 |
Integrating education for environmental sustainability (paper) (diskussion) |
Marie Arehag |
Chalmers |
4 |
Effektiv, formativ och målrelaterad sluttenta (paper) (diskussion) |
Viggo Kann |
KTH |
5 |
English as the lingua franca of engineering education (pdf) |
Beyza Björkman |
Stockholms Universitet / KTH |
6 |
Aktiv karriärstart – ett verktyg för framtidens arbetsliv (diskussion) |
Marie Magnell |
KTH |
7 |
System för kvalitetssäkring av de tekniska yrkesprogrammen vid Uppsala universitet |
Birgitta Gelin |
Uppsala universitet |
8 |
Generella kompetenser på Informationsteknikprogrammet vid Chalmers (dokumentation) |
Anette Järelöw, Börje Johansson och Samuel Bengmark |
Chalmers |
9 |
How tackle cheating and plagiarism in engineering educations? (pdf) |
Mattias Alveteg |
Lunds Tekniska Högskola |
10 |
Karriärcoachning för ingenjörsstudenter (pdf) |
Eva Söderman, Mikael Carlsson och Madelene Stenmark |
Uppsala universitet |
11 |
Incentives for excellence in teaching – influencing the local academic culture |
Thomas Olsson |
Lunds Tekniska Högskola |
12 |
Effektiv och utvecklande pedagogisk ledning |
Maja Elmgren |
Uppsala universitet |
13 |
Kvinnligt och manligt i ingenjörsutbildningar – erfarenheter från ett projekt där studenter genusgranskat sin utbildning |
Åsa Kassman Rudolphi |
Uppsala universitet |
14 |
Discussion with David Wisler |
David Wisler |
GE Aviation |
|
En longitudinell studie av ingenjörsstudenter – sammanfattning av resultat (paper) (pres) |
Ellinor Edvardsson Stiwne |
Linköpings Universitet |
Motives and achievements of first year students on the master programme in Engineering Physics at Uppsala University (pdf) |
Staffan Andersson, Cedric Linder |
Uppsala universitet |
|
Language and Engineering: Towards Bilingual Scientific Literacy (pdf) |
John Airey |
Högskolan i Kalmar |
The writing experience of Swedish industrial doctoral students: implications for writing tasks in the university (pdf) |
Philip Shaw |
KTH |
English as language of instruction from year one – why and how
(paper) (pres) |
Rolf Larsson, Lotty Larson, Sara Håkansson |
Lunds Tekniska Högskola / Lunds Universitet |
|
Aktiva lärandeformer inom hållbar utveckling (paper) (pres) |
Malin Hansen |
KTH |
Yrkesförberedande träning i kommunikation och problemlösning (paper) (pres) |
Torgny Fornstedt |
Uppsala universitet |
Gör ingenjörsutbildningen attraktiv genom att öka det experimentella inslaget
(paper) (pres) |
Ingvar Gustavsson, Mats Pettersson, Lars Håkansson, Thomas Lagö, Ingvar Claesson |
Blekinge Tekniska Högskola |
|
Management by means - En metod för kontinuerlig utveckling av ett CDIO program (paper) (pres) |
Sören Östlund, Karin Blom, Ann-Christine Öhrman |
KTH |
Framstående utbildningsmiljö – Hur blir man det? (paper) (pres) |
Svante Gunnarsson, Lennart Ljung, Lars Nielsen, Inger Klein |
Linköpings Universitet |
IMPACT - Establishing the Bologna Structure with Master Programmes at Chalmers (paper) (pres) |
Claes Niklasson, Patrik Jansson, Per Lundgren |
Chalmers |
|
Beräkningsinriktad matematikutbildning för maskinteknikprogrammet på Chalmers
(paper) (pres) |
Mikael Enelund, Håkan Johansson, Stig Larsson |
Chalmers |
En struktur för ökad funktionell kunskap hos studenten från räkneövningar
(paper) (pres) |
Otto Manneberg, Robert Rosén, Anna-Karin Högfeldt, Göran Manneberg, Kristina Edström |
KTH |
Integration av matematik och teknik på ingenjörsutbildningar
(paper) (pres) |
Anders Hultgren, Wlodek Kulesza, Magnus Nilsson, Björn Walther |
Blekinge tekniska högskola / Lunds Universitet |
|
Using writing as a cognitive tool in a car design project
(paper) (pres) |
Carl Johan Carlsson, Olof Wranne |
Chalmers |
Developing competencies and linking students with industry in a company-like learning environment
(paper) (pres) |
Maria Leivo |
Turku University of Applied Sciences |
A roadmap for learning Product Development through Design-Build-Test projects
(paper) (pres)
|
Dag Raudberget, Patrik Cannmo |
Tekniska Högskolan i Jönköping |
|
From Teaching to Learning through Coaching (TLC) - Experience from Three Master Level Engineering Courses (paper) (pres) |
Carl-Mikael Zetterling |
KTH |
Gender-Aware Course Reform in Scientific Computing
(pdf) |
Elisabeth Larsson, Stefan Pålsson, Jarmo Rantakokko, Lina von Sydow, Michael Thuné |
Uppsala universitet |
|
Utvecklande och säkerställande av generiska färdigheter (paper) (pres) |
Fredrik Georgsson, Ulf Holmgren |
Umeå Tekniska Högskola |
Kamratlärande som ett verktyg i kurs- och programutveckling
(paper) (pres) |
Dan Borglund |
KTH |
|
Host company collaboration and workplace learning for a successful curriculum concept
(paper) (pres) |
Elisabeth Berglund, Mikael Cederfeldt |
Tekniska Högskolan i Jönköping |
Chalmers Kandidatarbetskurs 2007 och 2008 – start, erfarenheter och utveckling av kursen under två år
(paper) (pres) |
Elisabeth Saalman |
Chalmers |
|
Using action research to improve engineering education (pdf) |
Michael Christie |
Chalmers |
Stepping Stones: Capacity Building in Engineering Education (paper) (pres) |
Arnold N. Pears, Mats Daniels |
Uppsala universitet |
|
|
|
|