Sydney Harbour Bridge  
Nätverket Ingenjörsutbildningarna  
line decor
  
line decor
 
 
 
 
 

 
 

bidrag - detaljschema

Rundabordsdiskussioner onsdag kl 15.00 - 16.00 i Kårhuset
1 Hur ger man civilingenjörsstudenter positiva upplevelser av utbildningens första termin (pdf) Staffan Andersson Uppsala Universitet
2

Erfarenheter från uppstart av en förnyad ingenjörsutbildning: Att sprida matematikämnet över flera terminer

Reidar Lyng Karlstads universitet
3

Integrating education for environmental sustainability (paper) (diskussion)

Marie Arehag Chalmers
4

Effektiv, formativ och målrelaterad sluttenta (paper) (diskussion)

Viggo Kann KTH
5

English as the lingua franca of engineering education (pdf)

Beyza Björkman Stockholms Universitet / KTH
6

Aktiv karriärstart – ett verktyg för framtidens arbetsliv (diskussion)

Marie Magnell KTH
7

System för kvalitetssäkring av de tekniska yrkesprogrammen vid Uppsala universitet

Birgitta Gelin Uppsala universitet
8

Generella kompetenser på Informationsteknikprogrammet vid Chalmers (dokumentation)

Anette Järelöw, Börje Johansson och Samuel Bengmark Chalmers
9

How tackle cheating and plagiarism in engineering educations? (pdf)

Mattias Alveteg Lunds Tekniska Högskola
10

Karriärcoachning för ingenjörsstudenter (pdf)

Eva Söderman, Mikael Carlsson och Madelene Stenmark Uppsala universitet
11

Incentives for excellence in teaching – influencing the local academic culture

Thomas Olsson Lunds Tekniska Högskola
12

Effektiv och utvecklande pedagogisk ledning

Maja Elmgren Uppsala universitet
13

Kvinnligt och manligt i ingenjörsutbildningar – erfarenheter från ett projekt där studenter genusgranskat sin utbildning

Åsa Kassman Rudolphi Uppsala universitet
14

Discussion with David Wisler

David Wisler GE Aviation

Presentationer 1
onsdag den 26 november kl 16.15 – 17.30

1A. Sal Salongen - Salsvärd Johan Malmqvist
En longitudinell studie av ingenjörsstudenter – sammanfattning av resultat (paper) (pres) Ellinor Edvardsson Stiwne Linköpings Universitet
Motives and achievements of first year students on the master programme in Engineering Physics at Uppsala University (pdf) Staffan Andersson, Cedric Linder Uppsala universitet

1B. Sal Sydvästra Galleriet - Salsvärd Karin Spets
Language and Engineering: Towards Bilingual Scientific Literacy (pdf) John Airey Högskolan i Kalmar
The writing experience of Swedish industrial doctoral students: implications for writing tasks in the university (pdf) Philip Shaw KTH

English as language of instruction from year one – why and how (paper) (pres)

Rolf Larsson, Lotty Larson, Sara Håkansson Lunds Tekniska Högskola / Lunds Universitet

1C. Sal F3 - Salsvärd Karl Pettersson

Aktiva lärandeformer inom hållbar utveckling (paper) (pres)

Malin Hansen KTH
Yrkesförberedande träning i kommunikation och problemlösning (paper) (pres) Torgny Fornstedt Uppsala universitet

Gör ingenjörsutbildningen attraktiv genom att öka det experimentella inslaget (paper) (pres)

Ingvar Gustavsson, Mats Pettersson, Lars Håkansson, Thomas Lagö, Ingvar Claesson Blekinge Tekniska Högskola

Presentationer 2
torsdag den 27 november kl 10.45 - 12.00

2A. Sal Salongen - Salsvärd Mikael Enelund

Management by means - En metod för kontinuerlig utveckling av ett CDIO program (paper) (pres)

Sören Östlund, Karin Blom, Ann-Christine Öhrman KTH

Framstående utbildningsmiljö – Hur blir man det? (paper) (pres)

Svante Gunnarsson, Lennart Ljung, Lars Nielsen, Inger Klein Linköpings Universitet

IMPACT - Establishing the Bologna Structure with Master Programmes at Chalmers (paper) (pres)

Claes Niklasson, Patrik Jansson, Per Lundgren Chalmers

2B. Sal Sydvästra Galleriet - Salsvärd Karin Spets

Beräkningsinriktad matematikutbildning för maskinteknikprogrammet på Chalmers (paper) (pres)

Mikael Enelund, Håkan Johansson, Stig Larsson Chalmers

En struktur för ökad funktionell kunskap hos studenten från räkneövningar (paper) (pres)

Otto Manneberg, Robert Rosén, Anna-Karin Högfeldt, Göran Manneberg, Kristina Edström KTH

Integration av matematik och teknik på ingenjörsutbildningar (paper) (pres)

Anders Hultgren, Wlodek Kulesza, Magnus Nilsson, Björn Walther Blekinge tekniska högskola / Lunds Universitet

2C. Sal F3 - Salsvärd Karl Pettersson

Using writing as a cognitive tool in a car design project (paper) (pres)

Carl Johan Carlsson, Olof Wranne Chalmers

Developing competencies and linking students with industry in a company-like learning environment (paper) (pres)

Maria Leivo Turku University of Applied Sciences

A roadmap for learning Product Development through Design-Build-Test projects (paper) (pres)

Dag Raudberget, Patrik Cannmo Tekniska Högskolan i Jönköping

Presentationer 3
torsdag den 27 november kl 13.15 - 14.00

3A. Sal Salongen - Salsvärd Johan Malmqvist

From Teaching to Learning through Coaching (TLC) - Experience from Three Master Level Engineering Courses (paper) (pres)

Carl-Mikael Zetterling KTH

Gender-Aware Course Reform in Scientific Computing (pdf)

Elisabeth Larsson, Stefan Pålsson, Jarmo Rantakokko, Lina von Sydow, Michael Thuné Uppsala universitet

3B. Sal Sydvästra Galleriet - Salsvärd Karin Spets

Utvecklande och säkerställande av generiska färdigheter (paper) (pres)

Fredrik Georgsson, Ulf Holmgren Umeå Tekniska Högskola

Kamratlärande som ett verktyg i kurs- och programutveckling (paper) (pres)

Dan Borglund KTH

3C. Sal F3 - Salsvärd Karl Pettersson

Host company collaboration and workplace learning for a successful curriculum concept (paper) (pres)

Elisabeth Berglund, Mikael Cederfeldt Tekniska Högskolan i Jönköping

Chalmers Kandidatarbetskurs 2007 och 2008 – start, erfarenheter och utveckling av kursen under två år (paper) (pres)

Elisabeth Saalman Chalmers

3D. Sal F2 - Salsvärd Kristina Edström

Using action research to improve engineering education (pdf)

Michael Christie Chalmers

Stepping Stones: Capacity Building in Engineering Education (paper) (pres)

Arnold N. Pears, Mats Daniels Uppsala universitet