Obeväpnade tekniker
Diskussion
Är tolkningen knäpp? Fel? Inte tillräckligt alvisk?
Diskutera tolkningarna, kom med bättre förslag, tipsa om andra
manualer med samma tekniker; på forumet.
Garder
Bilder ur Fiore de Liberi, Talhoffer och Petters.
Hur man står. Båda fotsulorna i backen, höftbrett,
sammanfattar väl det viktigaste.
|
How to stand. The soles of booth feet on the ground, feet hip
width apart is more or less the important parts.
|
Insidan, kliv över
Bild från Gladiatoria, Czynner, Talhoffer och Marozzo.
Börja långt ifrån motståndaren. Kliv in nära så att han tror
att han har en chans att träffa dig. Kliv då snett (obs!)
framåt. Detta är viktigt, se till att inte stå där kniven kommer
hamna (det är inte värt att försöka stoppa eller styra bort
kniven med kraft). Slå samtidigt motståndaren i ansiktet eller
på halsen. Gå sen rakt igenom/över motståndaren. Gå innebär
alltså att du går, dvs rör på fötterna, så att du passerar den
plats motståndaren stod på. Då faller han och du kan sparka
honom i huvudet eller liknande (annars envisas de med att resa
sig och försöka igen).
|
Start far from your opponent. Step in close so he thinks he
can reach you. When he attacks, step forward and to the side
(important!). This is the important part, make sure not to be
where the knife will end up (it's not worth the risk to try to
block or turn away the knife, since we assume the opponent is
always stronger than we are). At the same time, hit him in the
face or throat. Then step right over/through him. Step here
means walk, i.e. move your feet, so you pass the place where the
opponent was standing. He will fall and you can kick him in the
head or something similar (otherwise they tend to get up and try
again).
|
Utsidan, posta longa
Bilder från Czynner, Fiore de Liberi och Marozzo.
Börja som ovan, långt ifrån motståndaren. Kliv in nära så
att han tror att han har en chans att träffa dig. Kliv då snett
(obs!) framåt, denna gång på utsidan. Detta är viktigt, se till
att inte stå där kniven kommer hamna (det är inte värt att
försöka stoppa eller styra bort kniven med kraft). Lägg upp din
arm så du känner var motståndaren är (det kan ju vara svårt att
se honom när det är mörkt eller liknande), detta är inte för att
stoppa/styra motståndarens arm. Slå sen motståndaren i ansiktet
eller på halsen. Luta dig sen mer eller mindre på motståndaren,
med tryck på halsen. Då faller han. Glöm inte att sparka honom i
huvudet eller liknande (annars envisas de med att resa sig och
försöka igen).
|
Start as above, far from the bad guy. Move in closer so he
thinks he can reach you. When he attacks, step forward and to
the side (important!), this time on the outside. As before, make
sure not to be where the knife will be (don't try to block or
divert the attack, bad guys are always stronger than you). Put
up your arm so you can feel his arm, so you know where he is (it
could be hard to see him (dark, sun in your eyes, etc.)), not to
stop or divert his arm. Hit him in the face or throat. Then more
or less lean on him, while pushing on his throat. He will fall
(aim forward and towards his backside). Don't forget to kick him
in the head when he is down (or he will try again).
|
Utsidan, halsryck
Bilder från Fiore de Liberi och Talhoffer.
Börjar precis som ovan, fram till nedläggningen. Byt här
till att slå motståndaren över hals eller ansikte med andra
armen, samtidigt som du kliver fram . Greppa sen ett stadigt tag
runt huvudet och ryck det rakt upp (så att nacken går
sönder). Är man snäll gör man ett kast (genom att dra i huvudet)
istället. En fördel med att rycka loss huvudet istället är att
man inte behöver sparka på liggande motståndare sen.
|
Starts just like above, until the finish. Change to hitting
the opponent's face or throat with your other arm, while stepping
forward. Take a good hold with your arm around his head and pull
it straight up (to harm the neck). If you are a kind person you
could do this as a throw instead. One advantage of breaking the
neck instead is that then you don't have to kick him when he's
on the ground.
|
Insidan, armbågsböj
Bilder från Fiore de Liberi, och Petters.
Börjar som tekniken "Insidan, kliv över" ovan fram till
nedläggningen. Istället för att vräka omkull motståndaren, fånga
hans arm som på bilden (lägg din underarm i armvecket på honom
så du kan vrida hans armbåge uppåt). När han väl sitter fast kan
man göra mycket roligt, t.ex. vrida mer eller stampa på vaden (gärna så
att vadmuskeln lossnar).
|
Starts like "Insidan, kliv över" above,
until the finish. Instead of just throwing the opponent to the
ground, trap his arm as in the photos (put your lower arm at
his elbow so you can twist his elbow upwards). When he is
trapped there are a lot of interesting things to do, such as
kicking and punching.
|
Insidan, när inte armbågsböj går
Bilder Durer, Solothurner och Talhoffer.
En del människor försvarar sig mot tekniken ovan genom att
räta ut sin arm (tekniken ovan fungerar bara på böjda armar, men
man kan i och för sig böja till den själv om det behövs). Det är
bara att tacka och ta emot. Grundreflexen är ju att ser man en
rak armbåge så bryter man av den. Så även här. Sträck ner armen
bakom motståndarens arm som ovan, vrid sen höfterna så att han
arm går av.
|
Some people defend against the above technique by
straightening their arm (the technique above only works on a
bent arm, but of course it is possible to bend the opponent's
arm for him if necessary). One should always be happy when this
happens. The rule of thumb is that any straight elbow should be
broken, which also applies here. Let your arm hang down behind
his arm as above, then twist your hips so his arm snaps.
|
Insidan, armbågslyft, diverse varianter
Bilder från Fiore de Liberi, Codex Wallerstein och
Durer.
En sjukt vanlig teknik, som finns i princip i varje manual,
ofta med flera varianter. Börjar som tekniken "Insidan, kliv över", fram till nedläggningen. Är
för motståndaren i princip samma sak som tekniken "Insidan,
armbågsböj". Tanken här är att bryta armbågen alternativt få
omkull motståndaren. Det viktiga är att lyfta motståndarens
armbåge. Hur själva greppet tas finns många varianter på. Detta
är en snabb variant.
|
Here is a remarkably popular technique shown in more or
less every manual. Begins like "Insidan, kliv
över" above. For the opponent it is very similar to "Insidan,
armbågsböj". The idea here is to break the opponent's elbow
or throw him to the ground. The important thing is to raise his
elbow. Exactly how to grab the arm varies, here is a fast
version.
|
Insidan, armbågslyft, diverse varianter
Bilder från Gladiatoria, Petters, Fiore de Liberi,
Durer, Goliath, Marozzo och Talhoffer.
Texten till variant 1
täcker denna med. Enkel variant.
|
The text for variation 1 applies here as
well. This is a simple variation.
|
Insidan, armbågslyft, diverse varianter
Bilder från Talhoffer, Meyer, Fiore de Liberi, Codex Wallerstein,
och Marozzo.
Texten till variant 1
täcker denna med. Stark variant.
|
The text for variation 1 applies here as
well. This is a strong variation.
|
Insidan, armbågslyft, diverse varianter
Texten till variant 1
täcker denna med. Enhandsvariant.
|
The text for variation 1 applies here as
well. One-handed variation.
|
Insidan, armbågsbryt
Bilder från Fiore de Liberi, Marozzo och Talhoffer
Börjar som "Insidan, kliv över", fram till
nedläggningen. Kliv istället under motståndarens arm. Lås fast
den med huvudet och se till att armbågen (hans) pekar mot din
rygg. Bryt armbågen genom att räta på benen.
|
Begins like "Insidan, kliv över". Instead
of throwing him to the ground, move undre his arm. Lock it in
place using your head and make sure his elbow points at your
back. Break the elbow by straightening your legs.
|
Utsidan, armbågsbryt
Bilder från Codex Wallerstein, Durer, Petters och Czynner.
Börjar som "Utsidan, posta longa" fram till
nedläggningen. Vrid motståndarens arm så att armbågen pekar
uppåt. Bryt av den genom att trycka med all din kroppstyngd.
|
Begins like "Utsidan, posta longa". Turn
the opponent's arm so the elbow points upwards. Break it by
pushing down with your body weight (not arm strength).
|
Utsidan, när inte armbågsbryt går
Bilder från Petters, Codex Wallerstein, Goliath, Marozzo,
Solothurner och Talhoffer.
Ibland är motståndare besvärliga. Tekniken ovan bygger på att
motståndarens arm är rak. Annars går det inte. Är den inte det,
vrid den som ett hjul framåt. Idén är att motståndaren ska landa
med ansiktet för i backen. Ramlar inte motståndaren fortsätter
man gå framåt, tills han ramlar (eller man hittar något att köra
in hans huvud i).
|
Sometimes your adversary is uncooperative. The above
technique depends on the opponents arm being straight, otherwise
it will not work. If it isn't straight, turn it like a big
wheel. The idea is to get your opponent's nose to hit the
ground, followed by the rest of him. If he doesn't fall, just
keep on moving your feet forward. Eventually he will fall, or
you will find a wall to slam his head into.
|
Utsidan, variant på armbågsbryt
Bilder från Czynner, Gladiatoria, Talhoffer, Marozzo och Durer.
Ytterligare en variant är att lägga armbågen i sin egen
armhåla och sen sätta sig ner så att hela en kroppstyngd knäcker
armbågen. Gör normalt sett mycket ont att träna...
|
Another variation is to put his elbow in your armpit and the
sit down (leaning on him). This will throw all of your
body weight into his elbow. Hurts a lot to practice...
|
Utsidan, ytterligare en variant på armbågsbryt
Bilder från Talhoffer, Czynner, Petters, Codex Wallerstein, Durer och Marozzo.
Börjar som "Utsidan, posta longa" fram till
nedläggningen. Kliv in under motståndarens arm och bryt den med
benstyrka.
|
Another one that starts like "Utsidan, posta
longa". Move in under his arm and break it using your legs.
|
Spark kombinerad med kast
Bilder från Talhoffer, Marozzo, Talhoffer och Petters.
Klassiker i många kampkonster. När motståndaren är nära
(kanske tänker greppa dig) sparka honom i skrevet (eller
möjligen magen) så att han blir medgörlig, sätt dig samtidigt
ned och kasta honom över huvudet. Håll helst i honom så att han
landar på huvudet.
|
Classic technique known in many martial arts. When your
opponent is close (perhaps to grab hold of you) kick him in the
groin (or possibly stomach) to make him more cooperative. At the
same time, sit down and throw him over your head. It is best to
keep a hold of him, so as to make him come down head first.
|
Insidan, variant
Bild från Talhoffer, Marozzo och Gladiatoria.
Börja på långt avstånd, kliv in så motståndaren kommer
farande. Kliv åt sidan så han missar. Dra motståndarens arm
utåt/bakåt så han får dålig balans. Lyft motståndarens ben (bör
vara lättlyft, annars har han fortfarande balans kvar) och
tippa över honom. Stampa på honom när han ligger ned.
|
Again, start far away and move in so the opponent comes
flying at you. Step aside so he misses. Pull his arm
outwards/backwards so he loses his balance. Lift his leg (should
be easy to lift or he still has too much balance left) and throw
him. Kick him when he is down.
|
Björnkram, fingrar i ögonen
Bilder från Fiore de Liberi, Talhoffer, Codex Wallerstein, Durer och Talhoffer.
Av någon anledning får vi en kram. Kör då fingrarna i ögonen
på motståndaren så släppar han.
|
For some reason we get a hug. Ram your fingers in the
opponents eyes and he will usually let go fo you.
|
Björnkram, knä i skrevet
Bilder från Durer och Codex Wallerstein.
Återigen en oönskad kram. Knä i skrevet gör ofta folk
avslappnade. Problemet är att de ofta väntar sig detta och
undviker att bli träffade...
|
Another unwanted hug. A knee in the groin makes people more
relaxed. One problem is that people are often expecting this and
will the avoid being hit...
|
Björnkram, nackbrytning
Bild från Mair.
Ytterligare en rätt rättfram variant. Vrid
huvudet, med kraft.
|
Another straightforward variation. Twist the head, forcefully.
|
Björnkram, slag
Det går också bra att slå, t.ex. mot
tinningarna.
|
Punching is also ok, temples, eyes, throat are good targets.
|
Omfamning bakifrån, knäknäck
Bilder från Talhoffer och Codex Wallerstein.
Lyft motståndarens ben, bryt knät genom att använda
kroppstyngd (sätt dig på det). Obehagligt att träna, eftersom
den brytande ofta tappar balansen och sätter sig på knät på
riktigt.
|
When hugged from behind, lift opponent's leg. Break the kne
by using your body weight (sit down on it). Unpleasant to
practice since the winning party often loses their balance and
sits down on the knee for real.
|
Tippa över
Bilder från Codex Wallerstein, Talhoffer, Petters och Talhoffer.
Antingen
greppar motståndaren dig, eller så tar du hans armar (eller en av
varje). Gå in under motståndarens balanspunkt, ta med en av hans
armar dit, dra den andra över huvudet. Slå motståndaren hårt i
skrevet, uppåt, så han är lätt på fötterna. Dra samtidigt i den
andra armen, så han tippar över och går ner med ansiktet först i
backen.
|
Either your opponent grabs you or you grab him (or one of
each). Step in under his point of balance, bring one of his arms
with you in between his legs. Pull the other arm over your
head. Hit him hard in the groin, upwards, to get him to be on
his toes. At the same time, pull the other arm, so he falls over
you and goes face first into the ground.
|
Referenser
Referenserna går oftast inte till något ställe där hela
manualen finns tillgänglig, men till ett ställe där det finns
fler bilder (så man kan få en uppfattning om hur manualen ser
ut) och ofta lite mer kringinformation också. Övriga länktips
kan även skickas till Jonas
så kanske de läggs upp här de med.
|
These reference links usually don't point to a place where
the whole manual is available, but to a place where there are
more images and often some background information. Other links
that might be useful can be sent to Jonas
and might then end up here.
|
- "Flos
Duellatorium", Fiore de Liberi, Italien 1410.
- Solothurner,
Tyskland 1423.
- Gladiatoria,
Tyskland, mitten av 1400-talet.
- Hans
Talhoffer, Tyskland, finns i flera upplagor, 1463,
1464, 1467 och innehållet är ungefär detsamma i alla.
- Codex Wallerstein. Tyskland, 1470.
- Goliath,
Tyskland, tidigt 1500-tal.
- Albrecht Duerer,
Tyskland 1520.
- "Opera
Nova", Marozzo, Italien 1536 (1540 nytryck).
- Hans Czynner. Tyskland, 1538.
- Paulus
Hector Mair. Tyskland 1540.
- Joachim
Meyer, Tyskland 1570.
- "Der Kunstliche ringer", Niclaus Petters,
1674. Finns i svensk översättning från 1901 gjord av
kapten Emil Fick.
Vill man framföra synpunkter på innehållet eller komma med
förslag på annat som bör vara med går det bra att maila till
Jonas, men det är sällan någon
som faktiskt gör det (tre personer, hittills).